Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Ustawienie zbieżności kół – kiedy należy o tym pamiętać?
Dominika Pyć, 22.07.2019 10:13:05

Ustawienie zbieżności kół – kiedy należy o tym pamiętać?

Nie wszyscy kierowcy mają świadomość faktu, jak istotny wpływ na sposób poruszania się samochód po drodze wywiera zbieżność kół. Prawidłowe wyregulowanie tego parametru pozwala zwiększyć kontrolę nad pojazdem, znacząco redukując tym samym ryzyko kolizji oraz wypadków drogowych. Dodatkowo czynnik ten przekłada się również na stopień zużywania opon oraz ogólnej eksploatacji auta. Kiedy zatem należy zweryfikować poprawność ustawienia zbieżności kół? Zachęcamy do lektury artykułu.

Co kryje się po hasłem „zbieżność kół”?

Zanim przejdziemy do rozwinięcia zawartego w nagłówku terminu, warto zacząć od podania pewnej informacji. Otóż nie każdy, a wręcz prawie żaden pojazd osobowy nie posiada kół ustawionych idealnie równolegle w stosunku do siebie. Konkretne parametry geometrii podwozia w danym samochodzie zależą przede wszystkim od jego napędu oraz docelowego przeznaczenia. Inaczej prezentuje się ustawienie kół dla samochodów miejskich o napędzie na przednie lub tyle koła, a inaczej – dla auta terenowego, napędzanego czterokołowo.

Jeśli chodzi o samo pojęcie „zbieżności”, dotyczy ono stopnia nachylenia (w poziomie) kół znajdujących się na tej samej osi w stosunku do siebie nawzajem. Aby ocenić wyregulowanie owego parametru gołym okiem, należałoby stanąć na wprost lub od tyłu samochodu, a następnie sprawdzić, czy przody opon są od siebie oddalone na tę samą odległość, co punkty znajdujące się z tyłu ich powierzchni. Jeśli koła na danej osi skierowane będą do siebie (ich przody będą ku sobie skręcone), będzie można mówić o zbieżności. Jeśli natomiast koła będą skierowane od siebie (ich tylne krańce będą ku sobie skręcone), wystąpi rozbieżność. Zbieżność zerowa jest z kolei przypadkiem, w którym koła są w stosunku do siebie równoległe. Innymi słowy - zbieżność kół jest kątem występującym w punkcie przecięcia prostych, poprowadzonych przez koła znajdujące się na tej samej osi.

W przypadku większości konwencjonalnych modeli samochodów osobowych, zbieżność oraz rozbieżność kół zamyka się w przedziale od -3 do 3 stopni, co oznacza, że w odniesieniu do samej osi pojazdu mogą być one zbieżne lub rozbieżne o 1,5 stopnia. Warto również wiedzieć, że niezależnie już od samego stopnia skręcenia kół na danej osi, zbieżność ta musi być identyczna w stosunku do podwozia samochodu. W przeciwnym wypadku ryzyko wystąpienia awarii lub utraty kontroli nad pojazdem istotnie się zwiększa.

 

Kiedy należy sprawdzić i wyregulować zbieżność kół?

Przyczyn niewłaściwej geometrii kół może być wiele. Wśród jednych z najczęściej występujących są np. kolizje drogowe lub niefortunne manewry, w ramach których kierowca najedzie jednym z kół na krawężnik lub inną przeszkodę. Czasem do rozregulowania ustawienia podwozia może dojść nawet nie z naszej winy, na skutek chociażby dłuższej podróży po nieutwardzonej czy mocno wyszczerbionej drodze. Tego typu sytuacje na pewno stanowią istotną przesłankę do skontrolowania stanu zbieżności kół w naszym samochodzie.

Nie zawsze jednak musi dojść do mniej lub bardziej poważnego zdarzenia drogowego, by skłonić użytkownika samochodu do sprawdzenia prawidłowej geometrii swojego podwozia. Aby ocenić, czy parametr zbieżności wyregulowany jest nieprawidłowo, często wystarczy zweryfikować stan zużycia bieżników opon. W ramach prawidłowego ustawienia, powierzchnia bieżnika powinna zużywać się równomiernie. Jeśli natomiast jedna z jej strona jest starta bardziej od drugiej, przyczyna leży najprawdopodobniej właśnie w niewłaściwej geometrii podwozia.

Poniżej zamieszczamy listę najistotniejszych przesłanek, przemawiających za sprawdzeniem i regulacją geometrii kół w naszym pojeździe:

•    zderzenie kołem z przeszkodą drogową (np. z krawężnikiem, bryłą lodu) lub najechanie na dużą dziurę w jezdni,

•    nierównomierny stopień zużywania się bieżnika opon,

•    trudności z kierowaniem samochodem, podczas wykonywania manewrów,

•    zarzucanie pojazdu lub ściąganie go na którąś ze stron, w trakcie jazdy po prostej linii,

•    brak powrotu kierownicy do bazowej pozycji po skręcie,

•    wymiana części wchodzących w skład układu kierowniczego,

•    każdorazowo po wykonywaniu jakichkolwiek napraw zawieszenia,

•    po dokonaniu zakupu używanego samochodu (wraz z ogólnym przeglądem).

 

Co w przypadku wystąpienia jednej z omawianych sytuacji?

Przede wszystkim, nie należy próbować regulować geometrii podwozia samodzielnie. Fachowy mechanik rzeczywiście jest w stanie określić na oko zbieżność lub rozbieżność kół, jednak nawet on skorzysta z czułych i precyzyjnych urządzeń pomiarowych, aby zyskać stuprocentową pewność co do natury problemu i właściwego sposobu jego rozwiązania. Jeśli zatem w przypadku Twojego pojazdu wystąpił któryś z omawianych wcześniej sygnałów, bezwzględnie zalecamy wizytę w profesjonalnym warsztacie samochodowym.

Koszt usługi ustawienia właściwej zbieżności kół, w przypadku większości modeli samochodów, oscyluje w okolicach kwoty 100 zł. Nie jest to więc wydatek szczególnie duży, zwłaszcza, że w zamian otrzymujemy w pełni profesjonalną pomoc, przekładającą się bezpośrednio na zmniejszone zużycie samochodu i - co najważniejsze - na zwiększone bezpieczeństwo jazdy.