Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Samochód wyposażony w LPG - o czym należy pamiętać?
Dominika Pyć, 08.05.2019 10:14:27

Samochód wyposażony w LPG - o czym należy pamiętać?

Użytkowanie pojazdu z zamontowaną instalacją LPG nie różni się z w zasadzie od użytkowania pojazdu bez takiej instalacji. Należy jedna przestrzegać kilku ważnych uwag. Po pierwsze w zbiorniku benzynowym powinno się zawsze znajdować paliwo w ilości minimum ¼.

 

Jak należy użytkować samochód z instalacją LPG?

Użytkowanie pojazdu z zamontowaną instalacją LPG nie różni się z w zasadzie od użytkowania pojazdu bez takiej instalacji. Należy jedna przestrzegać kilku ważnych uwag. Po pierwsze w zbiorniku benzynowym powinno się zawsze znajdować paliwo w ilości minimum ¼. Pozwoli to na zabezpieczenie pompy paliwa znajdującej się w zbiorniku benzynowym przed uszkodzeniem. Po drugie należy bezwzględnie wykonywać okresowe przeglądy instalacji gazowej nawet jeżeli nie zmieniła się jej funkcjonalność. Po trzecie mniej więcej po przejechaniu 3 lub 4 pełnych zbiorników gazu należy przejechać samochodem dystans ok. 200 – 300 km na benzynie

Okres wiosenny sprzyja również wizytom w warsztatach samochodowych. Instalacje narażone na działanie niskich temperatur, zwiększoną wilgotność przez dłuższy okres, należy sprawdzić i wykluczyć najczęściej występujące drobne usterki techniczne. Standardowy przegląd powinien polegać na podłączeniu instalacji do komputera, wymianie filtra fazy ciekłej oraz filtra fazy lotnej i sprawdzeniu szczelności instalacji. Za takie usługi serwisy żądają od 100 do 200 zł. Najlepiej wykonywać je co 10 tys. km i chodzi tu tylko o wymianę filtrów. Pozostałe rzeczy można robić znacznie rzadziej lub wcale, choć po każdej wymianie filtrów warto podjechać na stację diagnostyczną, gdzie prawdopodobnie za darmo sprawdzą szczelnośćJeśli instalacja jest odpowiednia do samochodu i działa prawidłowo nie jest potrzebna żadna regulacja przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów, w zasadzie aż do zużycia i wymiany wtryskiwaczy lub reduktora. Jeśli przy każdym przeglądzie mechanik coś ustawia/reguluje to albo któryś z elementów instalacji nie działa prawidłowo, albo nie jest ona obsługiwana przez odpowiednią osobę. Jeśli masz dobrą instalację warto rozważyć rezygnację ze standardowej wymiany filtrów w serwisie. Nie jest to szczególnie trudne, a koszt operacji to zwykle nie więcej niż 50 zł i pół godziny czasu. Wymieniaj regularnie świece zapłonowe i sprawdzaj luzy zaworowe. By cieszyć się samochodem z instalacją gazową trzeba o niego dbać nieco bardziej niż o benzynowy. Warto zdecydowanie skrócić termin wymiany świec zapłonowychWynika to z wyższej temperatury spalania oraz nieco wyższych wymagań od układu zapłonowego przy zasilaniu gazem. Tylko sprawny układ zapłonowy zapewni bezproblemową eksploatację bez ciągle pojawiającej się na desce rozdzielczej kontrolki silnika.

Zbiornik LPG niezależnie od kształtu (przyp. toroidalny lub cylindryczny) posiada określony czas eksploatacji. Chociaż wytrzymałość zbiorników określana jest na 20 lat, to jednak już po 10 musi uzyskać nową homologację. Proces ten polega w głównej mierze na sprawdzeniu szczelności zbiornika. Proces ten może wykonać jedynie mechanik posiadający specjalne uprawnienia. W związku, z czym kwoty, jakie przyjdzie nam zapłacić w związku z tą usługą, będą wyższe. Koszt takiej usługi oscyluje w granicach 400 złotych, jednak jest to uzależnione od indywidualnych cen w warsztacie.

Ewentualna wymiana reduktora, powinna odbyć się po przejechaniu co najmniej 100 000 kilometrów lub w przypadku kiedy zauważymy niepokojące objawy podczas jazdy „na gazie”. Reduktor ma za zadanie zmniejszyć ciśnienie, przy jednakowej zamianie paliwa w stanie ciekłym na gaz w postaci lotnej. W zależności od tego, jaki typ instalacji znajduje się w naszym samochodzie, rachunek z warsztatu może być bardzo rozbieżny. Za podstawowe modele ze starszych typów zapłacimy około 300 złotych, przy nowszych generacjach koszt ten będzie nawet dwukrotnie wyższy. Wielu mechaników, namawia do naprawy lub regeneracji reduktora jednak zdaniem ekspertów, dużo lepszym wyjściem jest zakup nowego. Koszty z pewnością w tym przypadku są wyższe, jednak czy powinniśmy oszczędzać na ochronie silnika? Współczesne, skomputeryzowane instalacje LPG wyręczają kierowcę ze wszystkich czynności. Same decydują kiedy mają przełączyć zasilanie z benzyny na gaz i odwrotnie.