Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Rozrusznik i nagła awaria - jak temu zapobiec?
UserName, 09.10.2019 09:39:57

Rozrusznik i nagła awaria - jak temu zapobiec?

Chcesz uruchomić samochód, przekręcasz kluczyk i co? I nic. Nie zawsze oznacza to awarię akumulatora, często to rozrusznik odmawia nam posłuszeństwa. Rozrusznik to niewielkie urządzenie, które służy do uruchamiania silnika spalinowego. To właśnie dzięki niemu mamy mieć gwarancję szybkiego i bezproblemowego rozruchu silnika samochodu.

 

 

Czym jest rozrusznik?

Rozrusznik to niewielkie urządzenie, które służy do uruchamiania silnika spalinowego. To właśnie dzięki niemu mamy mieć gwarancję szybkiego i bezproblemowego rozruchu silnika samochodu. Najczęściej stosowane są rozruszniki elektryczne, ale spotyka się też pneumatyczne, a nawet małe silniki spalinowe.

Większość z nas - kierowców używa rozrusznika kilka razy w ciągu dnia, jednakże nie zastanawia się nad tym jakoś szczególnie, przez co - mimo, że z pozoru powinniśmy zauważyć każdą usterkę tego układu, to nie zawsze dociera do nas, że coś złego się z nim dzieje. Niestety jego zbyt wolna praca, a także nadmierne hałasy powinny od razu zmusić nas do działania. Im później się za to weźmiemy, tym koszty drastycznie wzrosną. Awaria utrudniająca odpalenie auta to kłopoty z rozrusznikiem. Ten element - jak wskazuje jego nazwa - jest podzespołem elektryczno-mechanicznym, służącym do rozruchu silnika.

Rozrusznik najczęściej posiada silnik elektryczny prądu stałego. W autach osobowych, busach i małych dostawczakach jest on zasilany napięciem 12 V. W przypadku ciężarówek wynosi ono 24 V. To urządzenie, które pobiera najwięcej prądu ze wszystkich odbiorników w pojeździe, ale dzieje się to przez bardzo krótki okres czasu - podczas rozruchu silnika, zazwyczaj to ok. 150-200 A, ale są auta, które potrzebują nawet 600 A. Wszystko zależy od mocy rozrusznika, która z kolei waha się w granicach 0,4-10 kW

Aby uruchomić silnik, rozrusznik musi wykonać dużo pracy. Przede wszystkim musi pokonać opory wynikające z tarcia łożysk wału korbowego, tłoków i kompresji silnika. W przypadku silników Diesla prędkość wymagana do rozpoczęcia przez nie samodzielnej pracy to 100-200 obr/min. A autach benzynowych jest niższa i wynosi zazwyczaj40-100 obrotów. Dlatego rozruszniki stosowane w silnikach wysokoprężnych są mocniejsze.

Jak każda część w samochodzie, także rozrusznik ma swoją żywotność. W przypadku ciężarówek przyjmuje się, że jest to zazwyczaj 700-800 tys. km. W autach osobowych tylko 150-160 tys. km. Jest ona tym mniejsza, im częściej uruchamia się silnik. Pierwsze objawy uszkodzenia to kłopoty z rozruchem silnika oraz trzaski dochodzące spod maski tuż po przekręceniu kluczyka. Zazwyczaj występują w czasie niskich temperatur.

 

Typowe awarie rozrusznika

 

Poniżej omówione zostaną pokrótce najpopularniejsze usterki w rozrusznikach. Każda z nich będzie prezentowała objaw, przyczynę, a także sposoby radzenia sobie z awarią.

Jeżeli rozrusznik nie obraca się, a jego wyłącznik elektromagnetyczny nie wydaje charakterystycznego dla siebie, metalicznego stuku, to świadczyć to może o złej gęstości i poziomie elektrolitu w akumulatorze, ewentualnie o słabym kontakt przyłącza elektrycznego z zaciskiem, czy też niepoprawnej współpraca wyłącznika elektromagnetycznego z rdzeniem. W takiej sytuacji powinniśmy sprawdzić akumulator, wymienić przewody lub wyłącznik rozrusznika, wyłącznik elektromagnetyczny lub nawet cały rozrusznik.

Z kolei jeśli przydarzy nam się sytuacji, w której rozrusznik nie będzie się obracał, a przełącznik elektromagnetyczny będzie hałasował podczas pracy, to winowajcą może okazać się zarówno akumulator (nieprawidłowa gęstość i poziom elektrolitu), zły styk w obwodzie lub na wyłączniku elektromagnetycznym lub uszkodzenie wirnika (komutator, zużyte szczotki). W takiej sytuacji należy zacząć od sprawdzenia akumulatora, ewentualnej naprawy przewodów, wymiany wyłącznika elektromagnetycznego lub nawet całego rozrusznika, ewentualnie naprawy lub wymiany wirnika.

Jeśli rozrusznik obraca się bardzo powoli, to najprawdopodobniej nie styka coś na wyłączniku elektromagnetycznym, został uszkodzony wirnik lub nawet – silnik. Wtedy – w zależności od przyczyny czeka nas wymiana przełącznika elektromagnetycznego, naprawa lub wymiana wirnika, czy nawet – rozrusznika.

W sytuacji, gdy obrót rozrusznika nie jest w stanie uruchomić silnika, to z pewnością albo zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym, może przyczyną być ślizgające się sprzęgło, czy nawet - zablokowany silnik. W takim wypadku niezbędna jest naprawa lub wymiana sprzęgła wraz ze zabierakiem, rozrusznika lub silnika.

Gdy nasz rozrusznik nadmiernie hałasuje, to z pewnością jest to objaw nadmiernego zużycia tulei mechanizmu sprzęgającego, wypracowanych zębów zębnika lub jego nieprawidłowe przesuwanie się, a nawet – zazębienie się z kołem zamachowym. Tutaj oczywiście można wymień tuleję, sprzęgło jednokierunkowe i koło zamachowe, nasmarować je z zębnikiem, ewentualnie - wymienić rozrusznik na nowy.

Jeśli wydaje nam się, że mamy przeskakujący zębnik, uszkodzoną cewka stojana, przepalona cewka wyłącznika elektromagnetycznego itp. to zapewne mamy do czynienia z nieprawidłowym cofaniem się wyłącznika lub zębnika. Poradzić sobie można z tym wymieniając przełącznik rozrusznika, wyłącznik elektromagnetyczny lub standardowo – cały rozrusznik.

Bardzo często do awarii doprowadza także kierowca, który w trakcie rozruchu silnika naciska pedał gazu, a powinien wciskać pedał sprzęgła.

 

Nowy rozrusznik, używany, czy regenerowany?

 

Bardzo często jedynym wyjściem z sytuacji wydaje nam się wymiana rozrusznika na nowy. Oczywiście to najprostsze, ale także najdroższe rozwiązanie. Najczęściej to kwestia kilkuset złotych, ale dochodzić możne nawet powyżej tysiąca, zwłaszcza w samochodach, w których mamy do czynienia z systemem start/stop.

Właśnie dlatego wiele osób decyduje się na oddanie rozrusznika do regeneracji. Warto jednak wiedzieć, że nie każdą jego usterkę da się naprawić, tak samo jak niemożliwa jest regeneracja wszystkich urządzeń. Warto jednak próbować – rozrusznik po regeneracji zazwyczaj kosztuje co najmniej dwa razy mniej niż nowy.

Innym – być może lepszym sposobem – jest wymiana części na używaną. Jak wiadomo, rozruszniki to wytrzymałe urządzenia, więc zakup z drugiej ręki wcale nie musi być obarczony ryzykiem. Oczywiście należy dobrać taki, który pod względem fizycznym będzie pasował do poprzednika, ale nie tylko. Ważne są również parametry – nie umieszcza się rozrusznika z Diesla w silniku benzynowym i odwrotnie.