Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Przyczyny parowania szyb w samochodach - jak walczyć z tym zjawiskiem?
Dominika Pyć, 25.09.2020 12:18:40

Przyczyny parowania szyb w samochodach - jak walczyć z tym zjawiskiem?

Szyby samochodowe mogą parować z wielu powodów – często jednoznaczne określenie przyczyny staje się bardzo trudne lub nawet niemożliwe – jeśli przyczyną jest nieszczelność kabiny samochodu?

Powody parowania szyb

1. Zapchany filtr kabinowy

Przegląd klimatyzacji wykonujemy najczęściej wiosną, jednak nie zawsze zdajemy sobie sprawę jak szybko może się zapchać. Niektóre osoby demontują filtr na zimę – nie jest to jednak dobrym pomysłem, ponieważ w lecie unosi się wiele zanieczyszczeń, które uniemożliwiają jego prawidłową pracę. Filtr kabinowy powinno się wymieniać co 12-24 miesiące lub co 10-40 tysięcy przejechanych kilometrów. Wymiana filtru różni się cenowo w zależności od modelu samochodu. Możliwą przyczyną parowania szyb związaną z filtrem kabinowym jest również gromadzenie się liści w podszybiu, które powodują nieprzyjemny zapach i powstawanie wilgoci – należy co jakiś czas sprawdzać drożność układu.

2. Wilgoć w samochodzie

Wilgoć w samochodzie należy do podstawowych przyczyn parowania szyb. Ten problem spotkamy najczęściej w miesiącach zimowych, ponieważ na obuwiu i ubraniu wnosimy do wnętrza śnieg, który stopniowo topnieje powodując wzrost wilgotności w powietrzu. Jeśli nasz samochód nie posiada gumowych dywaników, to woda, która wsiąkła w materiał, będzie podnosiła poziom wilgotności w samochodzie. Warto sprawdzić każdy zakamarek samochodu w poszukiwaniu wilgoci, ponieważ może zdarzyć się, że wykładzina w jednym miejscu jest notorycznie mokra i powoduje wzrost wilgotności. Jeśli problem parowania szyb nie znika w okresie letnim, należy sprawdzić uszczelki w drzwiach i w bagażniku – czy nie są zużyte na tyle, by przepuszczać wodę w trakcie opadów atmosferycznych. Co ciekawe, wilgoć może osadzać się na szybach również wtedy, gdy we wnętrzu samochodu panuje brud. Aby upewnić się, że nie to jest przyczyną problemu, należy dokładnie umyć szyby specjalistycznymi preparatami. Poza dokładnym sprawdzeniem zewnętrznych źródeł pochodzenia wilgoci, można zakupić specjalne pochłaniacze, które będą absorbowały jej nadmiar w samochodzie.

3. Awaria nagrzewnicy

Awaria radiatora nagrzewnicy nie jest częstym powodem parowania szyb, choć czasami tutaj właśnie tkwi przyczyna naszego problemu. Szyby mogą parować, ponieważ do środka wycieka płyn chłodzący, uniemożliwiający tym samym odparowywanie szyb. Awarię można łatwo rozpoznać po słodkim mdlącym zapachu i tłustym nalocie na szybach. Jeśli dodatkowo zauważymy ubytek płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym możemy być pewni, że naprawa radiatora nagrzewnicy jest rozwiązaniem naszego problemu. Koszty wymiany nie należą jednak do najtańszych.

4. Błędna obsługa nawiewów

Błędna obsługa nawiewów może powodować nawracające parowanie szyb w naszym samochodzie. Pomimo tego, że wygląda na to banalny problem wcale takim nie jest. Źle ustawione nawiewy spowodują, że powietrze będzie krążyć tylko wewnątrz samochodu i nie będzie pobierane z zewnątrz, co będzie bezpośrednią przyczyną parowania szyb.

 

Sposoby unikania parowania szyb

Skutecznym sposobem na uniknięcie parowania szyb jest włączenie klimatyzacji zaraz po wejściu do wnętrza i skierowanie nadmuchu powietrza na szybę czołową oraz szyby boczne. Jeśli nasz samochód nie jest wyposażony w klimatyzację, należy włączyć ciepły nawiew na szyby. Pod ręką warto mieć ścierkę z irchy lub gąbkę, którymi przetrzemy zaparowane szyby.

W zimie nie należy zapominać o otrzepywaniu butów i odzieży ze śniegu oraz wymianie dywaników na gumowe, odporne na wilgoć. Podczas stania w korku warto na chwilę otworzyć okno by przewietrzyć wnętrze samochodu i wyrównać różnicę temperatur. Na rynku można również zakupić wiele preparatów zapobiegających parowaniu szyb. Dbałość o czystość i zajmowanie się problemami od razu, gdy się pojawią, zapewni nam większe bezpieczeństwo i widoczność na drodze.

 

Zjawisku parowania szyb w samochodzie można skutecznie przeciwdziałać. Na rynku jest kilka gotowych rozwiązań, które mają zapobiec zbieraniu się pary na szybach. To tzw. "antypary". Są to środki, które tworzą na szybie niewidzialną warstwę ochronną przed roszeniem. Dzieje się tak ponieważ środki te, dzięki drobnym cząsteczkom uzupełniają nierówności strukturalne szyby. Powoduje to, że drobinki pary lub wody nie mają się do czego przyczepić.

 

Sposób użycia tego typu środków:

- umyć szyby i wytrzeć do sucha

- przed użyciem mocno wstrząsnąć butelką

- spryskać preparatem czystą bawełnianą ściereczkę lub papierowy ręcznik ( najlepiej niepylący)

- dokładnie przetrzeć szybę

- rozprowadzić cienką warstwę produktu na szybie i pozostawić do wyschnięcia

 

Do najlepszych tego typu środków można zaliczyć:

- Antypara Moje Auto

K2 Fox

Atas Rox Antypara

- Bioline Antypara

Do zminimalizowania zjawiska parowania w samochodzie można użyć również pochłaniaczy wilgoci w postaci saszetek ze specjalną higroskopijną substancją. Najczęściej wyglądają one jak torebeczki zazwyczaj spotykane w nowo zakupionych ubraniach i butach. Są zastosowane przez producentów w celu ochrony przed wilgocią, pleśnią i zapachami. To samo zadanie do spełnienia mają samochodowe osuszacze powietrza, aby jednak było to możliwe ich objętość jest dużo większa niż tych stosowanych w sklepach odzieżowych. Saszetki stosowane w autach ważą nawet kilkadziesiąt dkg. Większość producentów posiada w ofercie saszetki jednorazowego użytku, które po wchłonięciu odpowiedniej ilości wilgoci po prostu się wyrzuca. Jest to dość prosta i niedroga wersja dla kierowców.

 

Wśród tego typu środków można wyróżnić:

Wilgoci 250g PINGI LVA300

Loctite Pochłaniacz Wilgoci 2x50g

- Primacol Pochłaniacz Wilgoci 250g

 

Alternatywną propozycją do osuszaczy jednorazowego użytku jest chemiczny pochłaniacz wielorazowego użytku np. firmy Pingi. Gdy wskaźnik znajdujący się na środku „poduszeczki” zmieni barwę na różową jest to informacja, że środek wchłonął maksymalną ilość wilgoci. Wtedy zgodnie z instrukcją należy go zregenerować przez włożenie go na kilka minut do mikrofalówki. Po tym osuszacz nadaje się do ponownego użycia, a informuje o tym zmiana koloru wskaźnika na niebieski kolor.