Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Prawidłowe serwisowanie klimatyzacji - jak i kiedy?
Dominika Pyć, 03.01.2020 12:32:47

Prawidłowe serwisowanie klimatyzacji - jak i kiedy?

 

Jeśli klimatyzacja nie jest odpowiednio wydajna, szyby parują a z wentylacji wydobywa się nieprzyjemny zapach, są to wyraźne sygnały, że musimy zainterweniować i wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu.

Jak prawidłowo serwisować klimatyzację?

Raz w roku powinniśmy dokonać standardowych czynności polegających na wymianie filtra kabinowego, czyszczeniu kanałów dystrybucji powietrza do wnętrza kabiny, odgrzybienie parownika, sprawdzenie drożności kanału odprowadzającego skropliny z parownika klimatyzacji oraz oczyszczenie wlotów powietrza umieszczonych na zewnątrz pojazdu. Jeżeli pojazd użytkowany jest w warunkach podwyższonego zanieczyszczenia np. w dużym mieście, po bezdrożach, czy parkowany jest w otoczeniu drzew wymianę filtra oraz czyszczenie kanałów powinniśmy wykonywać dwa razy w roku, najlepiej wczesną wiosną i jesienią. Nie rzadziej niż co dwa lata układ klimatyzacji powinien oczyszczony być z wilgoci i uzupełniony w czynnik chłodzący do wymaganego poziomu.

Co trzy lata należy wymienić filtr – osuszacz. Każdorazowo trzeba go wymienić, gdy na skutek czynności technologicznych związanych z demontażem któregokolwiek z elementów lub kolizji układ klimatyzacji zostanie otwarty. Własności absorpcyjne filtra osuszacza są tak wysokie, że nowy filtr otwarty z próżniowego opakowania, po upływie około trzydziestu kilu godzin zupełnie traci swoje właściwości.

Nieprzyjemny zapach, który wydobywa się z nawiewów powietrza może być dla nas informacją że do klimatyzacji wdarł się grzyb, który często wywołuje alergie i podrażnia górne drogi oddechowe. Często powodem powstania grzyba  jest oszraniający się parownik, a powstająca następnie wilgoć wraz z zanieczyszczeniami, jest idealnym miejscem do rozwoju grzybów i bakterii chorobotwórczych. W chwili uruchomienia klimatyzacji wszystko to zostaje wtłaczane do naszego samochodu, a następnie do naszego organizmu przez powietrze którym oddychamy wewnątrz auta. Warto w takim przypadku zadbać o swoje zdrowie stosując dostępne na rynku środki do odkażania klimatyzacji. Z pomocą może przyjść również coraz popularniejsze ozonowanie wnętrza pojazdu. Dzięki silnemu działaniu utleniającemu zabija pleśnie, grzyby, roztocza, bakterie i wirusy.

Klimatyzacja samochodowa jak większość urządzeń w samochodzie, nieustannie narażona jest na wstrząsy, drgania oraz gwałtowne zmiany warunków pracy, dlatego również podlega okresowym przeglądom. Każde zaniedbanie może doprowadzić do wycieków gazu, co może spowodować słabsze schładzanie wnętrza samochodu, a nawet zwiększone ryzyko zatarcia sprężarki klimatyzacji. Ponadto niesprawna klimatyzacja może spowodować zagrożenie wdychania powietrza skażonego groźnymi bakteriami, które powstają w kanałach nawiewu i na parowniku, niedostateczne odparowanie szyby przedniej, a nawet nadmierne zużycie paliwa.

Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji, przynajmniej raz w roku udajmy sie do specjalistycznego warsztatu na przegląd układu klimatyzacji, podczas którego specjaliści skontrolują ilości czynnika chłodzącego oraz stan filtra kabinowego. Pamiętajmy też o regularnym stosowaniu produktów przeciwbakteryjnych i zwalczających nieprzyjemne zapachy, wpłynie to na znaczny komfort korzystania z urządzenia, oraz ograniczy częstotliwość wizyt u specjalistów.

Sposoby i rodzaje czyszczenia układów klimatyzacji :

 

Pianka grzybobójcza

Najprostsza metoda doraźnego wyczyszczenia klimatyzacji. Pozwala pozbyć się zarodników grzybów, pleśni, kurzu i innych zanieczyszczeń gromadzących się w układzie wentylacyjnym. Regularne odgrzybianie układu może uchronić nas przed alergią czy infekcjami spowodowanymi nagromadzeniem się grzybów, bakterii i wirusów trafiających przez kratki wentylacyjne do wnętrza. Ponadto pianka eliminuje brzydkie zapachy, które towarzyszą zanieczyszczonej klimatyzacji. Odkażanie za pomocą pianki jest prostym zabiegiem, który powinniśmy wykonać kilka razy w ciągu roku i zawsze, gdy wewnątrz auta pojawi się nieprzyjemny zapach.

Aplikacja pianki jest bardzo prosta. Większość dostępnych na rynku preparatów ma postać sprężonej substancji, zamkniętej w puszce wyposażonej w specjalny aplikator. To rurka o długości kilkudziesięciu centymetrów, którą wprowadza się do kratek wentylacyjnych w kokpicie. Podczas dozowania preparatu rurkę powoli wyciąga się z kanału wentylacyjnego, powodując rozprowadzenie pianki po całym układzie. Chociaż preparat może skutecznie wyeliminować toksyny znajdujące się w kanałach wentylacyjnych, nie dociera do wszystkich części układu. Pianki dokładnie penetrują obszar znajdujący się w zasięgu aplikatora i są świetnym sposobem na doraźne wyczyszczenie klimatyzacji. Preparat grzybobójczy najczęściej nie dociera jednak do samego parownika, w którym gromadzi się najwięcej zanieczyszczeń i dlatego pianka nie zdezynfekuje całego układu.

Chemia i ultradźwięki

Znacznie efektywniejszą metodą dezynfekcji klimatyzacji jest użycie preparatów chemicznych rozprowadzanych przez ultradźwięki. Wymaga to jednak zastosowania specjalnego urządzenia, popularnie zwanego „czajnikiem”. Urządzenie to napełnia się płynem i ustawia wewnątrz auta, skierowując aplikator do miejsca zasysania powietrza przez układ chłodzący. Przy włączonych wentylatorach i zamkniętym obiegu powietrza włączamy urządzenie, a następnie pozostawiamy je wewnątrz samochodu przez kilkanaście minut. Wytworzona para zawiera specjalne substancje czyszczące i dość dokładnie penetruje układ klimatyzacyjny, niszcząc grzyby oraz dezynfekując przewody. Po przeprowadzonym zabiegu należy jeszcze dobrze wywietrzyć auto z użyciem wentylatora pracującego w układzie otwartym. Taki zabieg możemy przeprowadzić w dwóch fazach. Najpierw możemy użyć preparatu odkażającego, a potem dodatkowo chemikaliów usuwających nieprzyjemne zapachy. Za każdym razem pamiętajmy jednak o dokładnym wywietrzeniu auta po zabiegu, a także dobraniu odpowiedniego preparatu. Do urządzeń ultradźwiękowych przeznaczone są tylko wybrane typy chemikaliów.

Odgrzybianie ozonem

Najnowocześniejszą, a za razem najbardziej efektywną metodą czyszczenia klimatyzacji jest zastosowanie ozonu. Obecnie na rynku dostępne są wytwornice ozonu trw ozonatory doskonale nadające się do zastosowań w samochodzie. Ozon jest cząsteczką tlenu zawierającą trzy naładowane ujemnie atomy tego pierwiastka. Posiada wysoką zdolność utleniania, dlatego skutecznie niszczy wszelkiego typu grzyby, wirusy, drobnoustroje, pleśń czy kurz, a także eliminuje toksyny i nieprzyjemne zapachy. Wytwornicę ozonu pozostawia się w aucie z uruchomioną klimatyzacją i włączonym nawiewem w obiegu wewnętrznym. Szczelnie zamknięty samochód należy opuścić, a całą pracę związaną z dezynfekcją klimatyzacji i wnętrza auta wykona za nas silnie utleniający ozon. Ozon jest doskonale znany każdemu. Jego działanie możemy odczuć po pierwszych wiosennych deszczach, burzy czy wraz z morską bryzą. Ten gaz powstaje wskutek działania promieni UV oraz wyładowań atmosferycznych i niesie ze sobą świeże, oczyszczone powietrze. Ozonowanie klimatyzacji przynosi nieoceniony efekt świeżości i jest najlepszym sposobem na pozbycie się toksyn w samochodzie.

 

Kiedy należy wymieniać filtr kabinowy?

Regularna wymiana pozwoli uniknąć przegrzania silnika dmuchawy. Nie można dokładnie określić czasu w jakim następuje całkowite zapchanie filtra, jednak wypada to robić nie rzadziej niż, co pół roku (przy regularnej eksploatacji auta). Wpływa na to wiele czynników, m.in. w jakich warunkach się poruszamy, czy stoimy dużo w korkach. Dla kierowców, którzy mieszkają w dużych aglomeracjach najbardziej optymalny okres wymiany to moment małego przeglądu, czyli wymiany oleju, filtra oleju i powietrza.

Jaka jest trwałość filtra

Przy wyborze należy się kierować jakością użytych materiałów. Z tego względu nie powinno się stosować papierowych zamienników, dlatego że nie są one odporne na wilgoć i szybciej się zapychają. Gdy dojdzie do zawilgocenia znacznie zmniejsza on swoją skuteczność. Konsekwencją tego jest częsta wymiana - nawet po kilku tysiącach kilometrów.

Filtr kabinowy z węglem aktywnym

Filtr z aktywnym węglem nie różni się wielkością od standardowego filtra, jednak jego działanie jest dużo większe. Dzięki zastosowaniu węgla aktywnego, szkodliwe gazy są zatrzymywane takie jak ozon. Warto zainwestować w taki filtr, gdyż dba on dodatkowo o nasze samopoczucie w samochodzie. Różnica w cenie między filtrem standardowym, a węglem aktywnym jest niewielka, więc warto zainwestować kilka złotych więcej w trosce o własne zdrowie.

Bez względu na to jaką metodę czyszczenia klimatyzacji wybierzemy, pamiętajmy o odpowiedniej eksploatacji urządzeń. Klimatyzacja najlepiej działa, kiedy w jej używaniu nie następują zbyt długie przerwy. Dlatego należy ją uruchamiać także poza sezonem letnim – zimą do osuszania szyb. Regularne przeglądy serwisowe oraz doraźne stosowanie dostępnych na rynku metod zapewnią nam efektywne korzystanie ze wszystkich dobrodziejstw klimatyzacji i jej bezawaryjne działanie.