Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Płyn chłodniczy - dlaczego warto o niego zadbać?
UserName, 17.04.2019 12:48:01

Płyn chłodniczy - dlaczego warto o niego zadbać?

Tester płynu chłodniczego, Za co odpowiada układ chłodniczy? Jaką rolę odgrywa płyn? Dlaczego trzeba wymieniać płyn? Jak często wymieniać płyn? Profesjonalny glikometr ( Tester płynu chłodniczego) służący do pomiaru temperatury zamarzania płynu chłodniczego. Urządzenie jest szczególnie przydatne w okresie przedzimowym.

Tester do płynu chłodniczego firmy Prestone.

Tester Prestone wykonany z tworzywa sztucznego pozwala na dokładne sprawdzenie parametrów płynu do chłodnic w ciągu kilku sekund. Używając testera możemy określić temperaturę zamarzania oraz wrzenia płynu do chłodnic.

Przezroczysty zbiorniczek umożliwia kontrolę czystości płynu do chłodnic. Pozwala to na szybką reakcję w razie wykrycia nieprawidłowości, jak np. zbyt wysoka temperatura zamarzania płynu, pojawienie się rdzy lub kamienia. Dzięki temu układ chłodzenia będzie bezpieczny zarówno zimą jak i latem.
Regularna kontrola stanu płynu do chłodnic pozwala na utrzymanie układu w optymalnym stanie.

Uwaga: Stosować wyłącznie z płynami do chłodnic na bazie mono-etylo glikolu (glikol etylenowy). 

Tester do płynu chłodniczego.

Tester składa się z:

  • - fiolki,
  • - pływaka pomiarowego,
  • - pipety
  • - końcówki ssącej.

Skala testera jest w stopniach Celsjusza, co łatwia odczyt. Tester określa przydatność płynu chłodniczego na podstawie jego temperatury zamarzania. Dużą zaletą jest łatwość obsługi.

Sposób użycia:

Pomiaru dokonuj wyłącznie przy wyłączonym i ostudzonym silniku.

Napełnij zbiorniczek testera płynem do chłodnic bezpośrednio z chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego. Jeżeli zauważysz w płynie rdzę lub inne osady konieczne może być przepłukanie układu chłodzenia i wymiana płynu na nowy.

Przy pomiarze temperatury zamarzania/wrzenia płynu wskazówka musi być całkowicie zanurzona w płynie. Zbiorniczek musi być napełniony płynem do oznaczonego poziomu. Postukaj tester aby pozbyć się pęcherzyków powietrza. Odczytaj ze skali temperaturę zamarzania/wrzenia płynu, którą wskazuje tester.

Tester płynu chłodniczego Prestone - znajdziesz tutaj

Za co odpowiada układ chłodniczy?

Rolą układu chłodzenia jest utrzymywanie optymalnej temperatury silnika. Zimny silnik nie pracuje w pełni sprawnie, co można zaobserwować zimą, zwłaszcza w przypadku silników z zapłonem samoczynnym. Właściwa temperatura ma istotny wpływ na stan mieszanki paliwowo-powietrznej i jej spalanie. Niska temperatura pracy zakłóca proces spalania i powoduje wyższą emisję węglowodorów i tlenków węgla.

Ostatnią rolą układu chłodzenia, która nie ma nic wspólnego z pracą silnika, jest ogrzewanie kabiny pasażerskiej. Nagrzewnica jest elementem układu chłodzenia, a to z niej bierze się ciepło, które wentylator dostarcza do wnętrza pojazdu.

Dlaczego trzeba wymieniać płyn chłodniczy?

Powodem wielu usterek układu chłodzenia mogą być zaniedbania terminowej wymiany płynu chłodniczego. Większość producentów aut zaleca, aby wykonywać ją przynajmniej raz na dwa lata i to często bez względu na przebieg samochodu.

Ma to wiele przyczyn. Przede wszystkim wynika to z ograniczonej trwałości m.in. składników chłodziwa zapewniających jego odporność na wysokie lub niskie temperatury, zapobiegających korozji i gromadzeniu się zanieczyszczeń w układzie chłodzenia az spienianiu się płynu. Jeżeli eksploatujemy płyn zbyt długo, może dojść do zmniejszenia drożności układu, ograniczenia wydajności pompy wodnej, częściowego lub całkowitego zablokowania termostatu.

Jak często wymieniać płyn chłodniczy?

Przy wymianie płynu pierwszej kolejności trzeba kierować się zaleceniami producenta auta. Nie bez znaczenia jest technologia, w jakiej wykonano płyn – krzemianowe (IAT) wymieniamy po 2 latach, bezkrzemianowe (OAT) po 5 latach. Wymianę płynu najlepiej połączyć ze zmianą pompy wody i paska rozrządu jeśli pompa wody napędzana jest z układu rozrządu. Jeśli podczas eksploatacji zauważysz wycieki płynu chłodniczego, ubytek niezwłocznie uzupełnij gotowym płynem chłodniczym.

W awaryjnej sytuacji można użyć wody demineralizowanej a, w ostateczności, nawet wody z kranu. Chodzi o to, by nie przegrzać silnika. Jeśli dolaliśmy do układu chłodniczego więcej niż pół litra wody z kranu, przy najbliższej okazji wymieńmy płyn na nowy. Przy uzupełnianiu ubytków ważne jest to, żeby nie mieszać ze sobą płynów chłodniczych różnych producentów (nawet jeśli zostały wykonane w tych samych technologiach), bo różnią się one pakietami dodatków uszlachetniających. W takim wypadku lepsza będzie nawet woda destylowana.