godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Proces wymiany ciepła w układzie klimatyzacyjnym samochodu realizowany jest przez parownik oraz kondensator. To pierwsze urządzenie wyglądem przypomina skraplacz, ale realizuje inną funkcję. Odpowiada za schładzanie powietrza, które następnie wdmuchiwane jest do kabiny pojazdu. Parownik ma zwykle konstrukcję żebrową, składa się z wielu rurek o niewielkim przekroju, przez które tłoczony jest czynnik chłodzący. Parownik owiewany jest przez powietrze zassane z wnętrza auta i jego podstawowym zadaniem jest ochłodzenie tego powietrza. Charakterystyczna konstrukcja parowników sprawia, że wydajność działania tego typu urządzeń jest bardzo dużą. Jeśli parownik połączony jest z dobrej jakości sprężarką, kompresorem i wentylatorem, wtedy efektywność działania samochodowej klimatyzacji jest bardzo wysoka. U nas znajdziesz markowe parowniki oraz tańsze zamienniki, które również charakteryzują się wysoką jakością wykonania.

Parownik sklep internetowy - wybierz Parownik do swojego samochodu

Parownik klimatyzacji jest to część układu klimatyzacji której nie dostrzegamy na pierwszy rzut oka, dlatego że znajduje się ukrytą pod deską rozdzielczą. W niektórych pojazdach znajduje się tuża za filtrem kabinowym.

Działanie parownika klimatyzacji

Parownik jest jednym z najważniejszych elementów układu klimatyzacji, to właśnie tutaj zachodzi proces wymiany ciepła, gdzie później wydostaje się schłodzone powietrze do wentylatora dmuchawy. Dla poprawnego działania oraz dłuższej eksploatacji elementu należy pamiętać o regularnej wymianie filtra kabinowego. To chroni parownik przed mechanicznymi uszkodzeniami oraz dba o czyste powietrze w kabinie pasażerskiej.

Budowa parownika

Konstrukcja parownika przypomina chłodnice klimatyzacji (skraplacz), wykonany jest z aluminiowych owalnych rurek. Aluminium wyparło starsze generacje wykonane z miedzi, ze względu na dużo lżejszą budowę całego elementu oraz lepsze właściwości cieplne. Ze względu na dużą różnice pomiędzy temperaturą zewnętrzną a temperaturą czynnika dochodzi do skraplania się wody na aluminiowych ściankach parownika. Dlatego często na postoju można zauważyć, że pod samochodem zostaje plama wody, jest do jak najbardziej wskazane zjawisko. Woda jest odprowadzana specjalnym wężykiem, gdy dojdzie do jego zatkania woda przedostaje się do wnętrza pojazdu.