godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2018-10-09 11:55:00

Jak zadbać o DPF w aucie ?

DPF to jeden z tych elementów współczesnych samochodów, które dostarczają regularnych kłopotów właścicielom pojazdów, które są w nie wyposażone. Podpowiadamy, jak dbać o filtr DPF, by móc cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

 

Filtr DPF ma za zadanie wyłapywać i znacznie redukować rakotwórcze cząsteczki sadzy zawarte w spalinach. W teorii, jego działanie powinno być niewyczuwalne. Widocznym efektem pracy filtra jest też brak czarnego dymu wydobywającego się z układu wydechowego. Ograniczona emisja szkodliwych substancji przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza.

Należy zwracać uwagę na usterki zaworu recyrkulacji spalin (EGR) to jedna z częstszych przyczyn awarii współczesnych silników. Urządzenie, w określonych warunkach, kieruje spaliny z powrotem do układu dolotowego, co przekłada się na niższą emisję tlenków azotu.To ekologiczne rozwiązanie po kilku latach eksploatacji często zaczyna szwankować. Zazwyczaj blokuje się w jednej pozycji, czego bezpośrednią konsekwencją jest mocniejsze dymienie silnika i przyspieszone zapchanie filtra DPF.

Filtr powietrza to jedna z najtańszych części eksploatacyjnych. Kosztuje 20-30 złotych, więc warto go wymieniać przy okazji corocznego przeglądu. Niedrożny, w ograniczonym stopniu przepuszcza powietrze, co może wpłynąć na zwiększenie dymienia (zaburzona proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej) i tym samym pogorszenie warunków pracy DPF-u.

Unikać gwałtownego wciskania pedału gazu przy małych obrotach jednostki napędowej – większość nowych diesli ma wysoki moment obrotowy już od ok. 1500 obr./min. ale wciśnięcie gazu do połowy albo zupełnie do końca przy takich obrotach powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie, tworząc tym samym duże ilości sadzy zapychającej filtr DPF;

Sprawdzać systematycznie szczelność turbiny i wtryskiwaczy – jeśli pojawił się luz na wirniku lub któryś z wtryskiwaczy „cieknie”, to do komory cylindra dostaje się olej silnikowy. Jego spalaniu towarzyszy powstawanie związków trwale zatykających filtr cząstek stałych;
Dbaj o sprawność turbosprężarki

W wyniku uszkodzenia turbosprężarki, zazwyczaj dochodzi do przedostawania się oleju silnikowego do układu wydechowego i dolotowego. Z taką usterką można jeździć, ale odwlekanie naprawy o kolejne miesiące doprowadzi do zapchania DPF-u, a w skrajnej sytuacji jego zniszczenia.

Warto też regularnie sprawdzać układ dolotowy. Niewielkie nieszczelności na przewodach zwiększają zadymienie spalin, co w konsekwencji zatyka filtr cząstek stałych.

Stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF – na rynku dostępne są oleje niskopopiołowe oznaczane napisem Low SAPS, które oprócz tego, że nie zatykają swoimi pozostałościami filtra w takim stopniu jak klasyczne oleje silnikowe, to na dodatek zachowują lepsze właściwości smarne nawet wtedy, gdy ulegają rozrzedzaniu przez paliwo ściekające do miski olejowej;
Podwyższone zużycie oleju, niewielkie nieszczelności lub niewłaściwa kompresja, w większości przypadków prowadzi do zwiększenia dymienia i błyskawicznego zatkania filtra cząstek stałych. Gdy użytkownik podejmie się naprawy za późno, remont może okazać się nieopłacalny.

Unikać jazdy w dużych korkach – do poprawnego działania filtra niezbędne są określone warunki jazdy. Aby procedura wypalania sadzy zakończyła się pomyślnie, auto musi poruszać się przez kilkanaście minut z prędkością większą niż 50 km/h ze względnie równą prędkością obrotową silnika. Zwiększona dawka paliwa podniesie temperaturę spalin wypalając sadzę. Jeśli procedura nie zostanie zakończona, filtr będzie się sukcesywnie zapychał, a olej silnikowy będzie zwiększał swoją objętość w wyniku mieszania się z nadwyżkami paliwa;

Skład spalin w znacznym stopniu zależy od jakości paliwa. O ile ten problem nie dotyczył samochodów jeszcze sprzed dwóch dekad, o tyle przy wrażliwym osprzęcie nowoczesnych silników, surowiec z niesprawdzonego źródła może zasiać spustoszenie pod maską.

Niespełniający norm olej napędowy (podwyższona zawartość siarki) zwiększy emisję sadzy i dość szybko doprowadzi do zapchania DPF-u. W przypadku, gdy jednostkę napędową wyposażono w mokry filtr (np. 1.6 HDI koncernu PSA), warto za każdym razem tankować zbiornik do pełna.Wówczas, komputer lepiej dozuje ilość czynnika wspomagającego dopalanie sadzy. W układzie mieści się około dwóch litrów płynu, którego wystarcza na 60-80 tysięcy kilometrów.

Utrzymanie osprzętu silnika w dobrej kondycji zagwarantuje właścicielowi pojazdu spokój na wiele tysięcy kilometrów. Zaniedbania zapoczątkują lawinę kosztownych awarii

Starać się płynnie pracować gazem, używać auta także poza miastem, na długich dystansach i tankować lepszej jakości paliwo klasy Premium.


 

czytaj dalej
ukryj treść