godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2017-12-28 12:19:28

Jakie problemy można odnaleźć w spalinach samochodu?

Woskowanie lakieru samochodowegoBardzo duże dymienie

Dym jakiegokolwiek koloru jest sygnałem, że z autem dzieje się coś bardzo niedobrego i powinieneś jak najszybciej podjechać do serwisu samochodowego.

 

Po tym, jak wyglądają i jak pachną spaliny auta, można dowiedzieć się naprawdę dużo o kondycji silnika samochodu. Tak prosta czyność może nas uchronić np. podczas kupna pojazdu dowiemy się co może być uszkodzone w silniku i z jakimi kosztami będzie się to wiązać. W ten sposób nie kupi pojazdu z uszkodzonymi pierścieniami bądź głowicą. Zadymienie nie koniecznie powstaje tylko w wyeksploatowanych samochodach, które mają na swoim liczniku ponad 400 tysięcy kilometrów, często dzieje się tak że, już pojazdy mające do 200 tysięcy kilometrów mają objawy uszkodzeń wywoływujących niżej przedstawione kolory. Jednak nie każdy kolor zadymienia jest niebezpieczny dla Naszego porfela, więc na co należy uważać?

Biały dym


Za białe zabarwienie dymu odpowiedzialny jest płyn chłodniczy, który dostaje się do komory spalania. Jednocześnie z białym dymem powinieneś zauważyć ubytki płynu w zbiorniku wyrównawczym. Biały dym łatwo jednak pomylić z parą wodną. Biały dym jest bardziej gęsty, niż para. Jeżeli jednak problem pojawia się np. latem, szansa na to, że to tylko para, są znikome, gdyż jest ona dobrze widoczna tylko podczas mrozów. Biały dym może oznaczać pęknięcie głowicy, kadłuba silnika lub uszkodzenie uszczelki pod głowicą i to jest akurat najbardziej optymistyczna wersja.

Czarny dym


Czarny dym zwykle jest to bolączka silników diesla, lecz może dotyczyć także silników benzynowych. W przypadku diesla świadczy o usterce układu wtryskowego. Być może trzeba wymienić pompę wtryskową (podaje za dużo paliwa), końcówki wtryskiwaczy (rozkalibrowały się) lub układ recyrkulacji spalin. Zależnie od uszkodzenia, czasem jest też możliwość regeneracji tych elementów, co zdecydowanie mniej obciąży twoją kieszeń. Pamiętaj, że czarnym dymem powinieneś się przejmować, jeżeli jest to stały punkt programu. Jeżeli bowiem widzisz czarny kłębek tylko, kiedy auto jest załadowane po brzegi lub kiedy jedziesz na wysokich obrotach, a podczas normalnej, codziennej jazdy sytuacja wraca do normy, raczej nie musisz się martwić, bo diesle tak mają.

Co oznacza szary kolor spalin


W przypadku auta z silnikiem benzynowym szary dym wraz z intensywnym, aromatycznym zapachem świadczy o tym, że silnik zasilany jest bardzo bogatą mieszanką; w starszych silnikach gaźnikowych pojawia się np. podczas pracy z włączonym ssaniem. Jeśli znika tuż po uruchomieniu, to nie ma powodów do obaw. W przypadku diesli bez filtra cząstek stałych niewielki szarawy dymek przy dużym obciążeniu to też nie powód do obaw, lecz całkiem normalny objaw. Takie zabarwienie spalin pojawia się też chwilami w dieslach z filtrem cząstek stałych podczas procesu wypalania sadzy z filtra. Szarawe zabarwienie spalin może też być oznaką początkowej fazy usterek prowadzących do dymienia na czarno lub na niebiesko.

Co oznacza niebeski kolor spalin?


Silnik spala olej. Teraz trzeba się przypatrzyć, kiedy z wydechu wylatuje najwięcej niebieskiego dymu: jeśli dzieje się tak w chwili uruchamiania samochodu, a później w momencie odpuszczania gazu. Oznacza to, że z dużą dozą prawdopodobieństwa olej trafia do komór spalania „górą” silnika, czyli np. przez uszkodzone uszczelniacze lub prowadnice zaworowe.
Wymiana uszczelniaczy to zwykle stosunkowo niedrogi i prosty zabieg. Jeśli dymienie wzmaga się w miarę wciskania gazu, to albo właśnie "pada" turbosprężarka, albo też silnik bierze olej przez zużyte lub popękane pierścienie zaworowe – to najgorszy scenariusz, bo oznacza konieczność wykonania remontu silnika.



Dymienie to domena nie tylko starych, nienowoczesnych aut – dym kłębi się często także za stosunkowo nowymi autami, które – czysto teoretycznie – powinny spełniać wyśrubowane normy emisji spalin. Do najczęstszych winowajców należą niesprawne wtryskiwacze (po 150-200 tys. km mogą już nie trzymać właściwych parametrów) oraz zużyte turbosprężarki. W dieslach z filtrami cząstek stałych defekty tych podzespołów są często maskowane właśnie przez działanie filtra, który wprawdzie zatrzymuje sadze zabarwiające spaliny, ale przy okazji szybko się nimi zatyka. Wiele aut przydymia też, szczególnie przy przyspieszaniu, na życzenie swoich właścicieli – to typowy, niepożądany efekt chiptuningu.


Bardzo spektakularnie wyglądają efekty awarii turbosprężarki lub przepalenia uszczelki pod głowicą – wtedy tumany dymu pojawiają się często zupełnie znienacka. W innych przypadkach dymienie zwykle nasila się stopniowo. 

czytaj dalej
ukryj treść