godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2017-12-28 12:19:02

Po co w samochodzie jest katalizator i w jakim celu się go stosuje?

Katalizator

Reaktor katalityczny, zwany potocznie katalizatorem, to jeden z istotniejszych elementów współczesnych układów wydechowych stosowany niemal w każdym obecnie sprzedawanym aucie. Po co się go stosuje? Jak działa i dlaczego się psuje?

Po co się montuje się katalizator?

Oczywiście po to, aby obniżyć szkodliwość spalin emitowanych przez silnik. Jak wiemy, w spalinach znajdują się między innymi szkodliwe dla środowiska: węglowodory, tlenki azotu, a także tlenek węgla. Aby je oczyścić, potrzebne są odpowiednie reakcje chemiczne, które zredukują ilość tych szkodliwych związków.

W działaniu tego urządzenia kluczową rolę odgrywa sonda lambda, która dba o właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej w procesie spalania. W silnikach benzynowych stosuje się reaktory trójfunkcyjne TWC, między innymi utleniające węglowodory do wody i dwutlenku węgla, a także zmniejszające ilość tlenków azotu.

Co nie służy katalizatorowi?

Przede wszystkim częste użytkowanie auta na krótkich dystansach, kiedy silnik nie ma szansy rozgrzać się do roboczej temperatury i pracuje na bogatej mieszance. W takich sytuacjach do reaktora katalitycznego trafiają resztki niespalonego paliwa, które dopala się dopiero w czasie kontaktu z wewnętrzną częścią katalizatora zwaną ceramicznym monolitem. Niestety, taki proces ma bardzo szkodliwy wpływ na trwałość tego elementu.

Katalizator można też uszkodzić, wjeżdżając w głęboką kałużę, gdy jest mocno rozgrzany, bądź zahaczając nim o nierówność drogi lub krawężnik. Defekt reaktora katalitycznego może być również następstwem niewłaściwie działającego układu zapłonowego silnika. Warto regularnie sprawdzać między innymi kondycję świec zapłonowych. Brak zapłonu na jednym z cylindrów kończy się przedostaniem niespalonego paliwa do układu wydechowego, w tym do katalizatora. Za brak zapłonu często odpowiada cewka zapłonowa.

Źródłem wielu problemów często jest również instalacja LPG – jeśli nie będzie prawidłowo wyregulowana, katalizator może się poddać już po kilkuset kilometrach. Nie powinno się też uruchamiać auta na „pych” - tego może "nie przeżyć" ani silnik, ani katalizator.

Czy opłaca się oddać katalizator do skupu na własną rękę, czy nie warto zawracać sobie tym głowy? Ile możemy dostać za taki element? Decyzja należy od nas samych, bo ceny skupu tego podzespołu są bardzo różne, od około 100 do 1000 zł. Stawka zależy oczywiście od wagi, najkorzystniej będzie sprzedać katalizator ze starszego auta.

Kolejna ważna cecha to rodzaj wkładu katalizatora, który najczęściej jest metaliczny lub ceramiczny. Metaliczny jest bardziej odporny na uszkodzenia mechaniczne, ale ma niższą wydajność. Ceramiczny z kolei jest znacznie bardziej kruchy, ale w większości przypadków nie koroduje i jest też znacznie bardziej efektywny.

Jaki katalizator kupić?

Odradzam stosowanie wyrobów uniwersalnych, zwłaszcza tych z niższej półki. Dlaczego? Bo zazwyczaj nie pasują do układu wydechowego i zakłócają jego właściwą pracę. Często też powodują, że elektronika odpowiedzialna za sterowanie silnikiem w aucie zaczyna odmawiać posłuszeństwa.



 

czytaj dalej
ukryj treść