godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
Jak zadbać o prawidłowy wygląd felg aluminiowych?

Błyszczące felgi i głęboko czarne opony powodują, że czysty samochód będzie prezentował się znacznie bardziej efektownie. Szczególnie warto zadbać o felgi, jeżeli użytkujemy je w okresie zimowym. Jak więc zadbać o aluminiowe felgi, żeby służyły przez długi czas?

Ze względu na miejsce swojej pracy, felgi nieustannie narażone są na brud, często bardzo trudny do usunięcia. Zanieczyszcza je szczególnie uciążliwy pył z klocków hamulcowych, ale też brud drogowy - błoto, sól w sezonie zimowym, smoła i topiący się asfalt w sezonie letnim, sadza i sporo innych niszczących powierzchnię czynników, np. piasek.

Najlepiej zacząć od zwykłego umycia felg wodą i odpowiednim detergentem. Bardzo ważne żeby za mycie felg nie zabierać się tuż po podróży, gdy tarcze hamulcowe i felgi są gorące. Kiedy zimna woda trafi na powierzchnię rozgrzanych jazdą felg, a co za tym idzie również tarcz hamulcowych, więcej będzie szkód niż pożytku. Tarcze mogą ulec skrzywieniu, a wysychający na powierzchni felg detergent oraz kamień z twardej wody zostawią brzydkie i trudne do usunięcia zacieki.

Dokładne wyczyszczenie felg bez odpowiednich produktów jest zazwyczaj niemożliwe, a w najlepszym przypadku – bardzo czasochłonne. Warto wiedzieć, że drobne czarne kropki, które można dostrzec na obręczach, to drobiny pyłu z klocków hamulcowych, które rozgrzane z duża prędkością wbiły się w powierzchnię felgi. Sama woda z szamponem do ich usunięcia nie wystarczy.

Oto w jaki sposób, krok po kroku najlepiej skutecznie wyczyścić felgi aluminiowe:

- Opłukujemy felgę wodą pod ciśnieniem

Pozbywamy się w ten sposób powierzchownego brudu. Dzięki temu działanie płynu będzie dużo skuteczniejsze, a my oszczędzimy sobie pracy i zaoszczędzimy naszego środka.

Kolejnym krokiem jest spryskanie całej felgi płynem np. K2 Roton lub SONAX Extreme do czyszczenia felg, który usunie pył powstały podczas hamowania – zostawiamy ją w spokoju na kilka minut. Płyn w chwili nanoszenia będzie bezbarwny, ale dosyć szybko zobaczymy „efekt krwawienia felg”. Nasza felga powoli staje się czysta.

Na czym polega efekt krwawienia? Jest to proces deironizacji, czyli rozpuszczenie metalicznych zanieczyszczeń, które powstały podczas hamowania i rozgrzane wbiły się w naszą felgę. Intensywność „krwawienia” zależy od metalicznych drobin zapieczonych na naszych felgach.

- „Pędzelkujemy” uporczywe zabrudzenia

Nawet najskuteczniejszy płyn nie zadziała idealnie, jeżeli felga jest wyjątkowo zaniedbana. W tym przypadku do ręki bierzemy pędzel i „pędzelkujemy” nimi miejsca z większą ilością nalotu. W skrajnych przypadkach można też użyć specjalnej szczotki do felg, aczkolwiek pędzel pozwala dotrzeć do trudno dostępnych miejsc, lepiej niż szczotka.

- Opłukujemy felgę wodą

Używamy do tego strumienia wody pod wysokim ciśnieniem. Jeżeli na kołach pozostało jeszcze trochę brudu – warto powtórzyć całą procedurę.

Gdyby okazało się, że po takim myciu na feldze nadal znajdują się jakieś zabrudzenia, czynność należy powtórzyć.

Kiedy uda się już usunąć wszystkie uporczywe zanieczyszczenia i felgi będą błyszczeć jak nowe, efekt przedłuży naniesienie na nie odpowiedniego wosku. Ma on za zadanie zapobiec przywieraniu kolejnych porcji brudu, pyłu i smoły oraz ułatwić ich późniejsze usunięcie. Dla zachowania długotrwałego efektu, proces czyszczenia i nakładania wosku warto powtarzać co miesiąc.

Szczególną troską alufelgi trzeba objąć zimą, kiedy na ulicach zalegają ogromne ilości żrącej soli i niszczącego piachu. Zbawienne dla ich stanu będzie stosunkowo częste przepłukanie ich bieżącą wodą, które pozwoli uniknąć brzydkich i niemożliwych do usunięcia wżerów.

Korzystając z myjki ciśnieniowej należy zwrócić uwagę na zachowanie odpowiednio dużej odległości lancy od powierzchni felgi. W przypadku drobnych uszkodzeń, zbyt duże ciśnienie może spowodować nieodwracalne zniszczenie lakieru.

Specjalnej troski wymagają felgi polerowane czy chromowane. Trzeba je woskować znacznie częściej – nawet raz w tygodniu. Takie felgi łatwo się rysują, więc trzeba je również co jakiś czas spolerować pastą lekko ścierną, po czym nawoskować.

Prawidłowa eksploatacja alufelg polega na ich systematycznym myciu i konserwowaniu. Częste mycie felg zapobiega osadzaniu się pyłów z klocków hamulcowych, a woskowanie chroni lakier przed czynnikami atmosferycznymi. Woskowanie oraz polerowanie felg chromowanych i polerowanych przedłuża ich dobry stan i wygląd.

czytaj dalej
ukryj treść