godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2019-01-18 14:04:59

Co ile wymieniać filtr paliwa?

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra oraz co dzieje się z autem, gdy dojdzie do jego zapchania?

 

Bardzo często przyczyną zapchania filtra paliwa, zarówno w autach benzynowych, jak i z silnikami Diesla, jest zawarta w paliwie woda. Woda ta lubi zatrzymywać się w zabrudzonym filtrze i przy ujemnych temperaturach zamarza, tworząc lodowe zatory w układzie paliwowym. Do zapchania może dojść nawet przy dodatnich temperaturach, gdy kierowca będzie stosował złej jakości paliwo.

Nie należy również zwlekać z wymianą filtra paliwa, szczególnie, gdy zbliża się zima. Warto dokonać przeglądu, wymiany oleju i filtrów przed nadejściem okresu, w którym podzespoły auta są narażone na wyjątkowe ciężkie warunki. Gdy filtr paliwa jest zanieczyszczony lub po prostu stary, silnik będzie pracował nierówno, nie będzie wkręcał się na obroty, będzie wyraźnie słabszy, a w skrajnych sytuacjach może całkowicie odmówić posłuszeństwa. Co więcej, skrajne zaniedbanie może doprowadzić do poważnych awarii takich jak uszkodzenie pompy wtryskowej czy wtryskiwaczy. Naprawa może wiązać się z ogromnymi kosztami.

Niektórzy użytkownicy aut szukają różnego rodzaju oszczędności podczas eksploatacji. Są jednak takie elementy, na których nie warto oszczędzać. Jednym z nich jest bardzo ważny dla trwałości układu wtryskowego filtr paliwa.

Jeżeli pod maską samochodu pracuje nowoczesny silnik wysokoprężny z listwą wtryskową Common Rail lub motor benzynowy wyposażony we wtrysk bezpośredni, to odłożenie w czasie wymiany filtra paliwa może skończyć się uszkodzeniem wtryskiwaczy i zapowietrzeniem układu paliwowego. Wiąże się to z ogromnymi kosztami naprawy. Jak często powinniśmy dokonywać wymiany tej części eksploatacyjnej?

Oczywiście podstawowym wyznacznikiem częstotliwości dokonywania takiego zabiegu są wskazania producenta, które znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najczęściej zaleca się wymianę filtra paliwa po pokonaniu od 30 000 do nawet 120 000 km w niektórych autach japońskich. Jeśli jednak dystans, który przejeżdżamy w ciągu roku, to około 10 000 km, wówczas warto wymieniać filtr paliwa cyklicznie co roku.

Warto również pamiętać, że w przypadku silników diesla takiej wymiany powinno się dokonywać przed każdą zimą, ponieważ jest to okres, kiedy w filtrze paliwa odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju, a także parafiny. Przejechanie kolejnej zimy na tak zanieczyszczonym filtrze może zakończyć się koniecznością kosztownej naprawy osprzętu silnika. Zatem już wiemy, że nie powinniśmy się oszczędzać na wymianie tego elementu i odkładać tej czynności w czasie. Czy można zaoszczędzić, dokonując takiego zabiegu na własną rękę?

Oczywiście, że tak, ale pod warunkiem, że filtr paliwa znajduje się w widocznym i dobrze dostępnym miejscu. Jak on wygląda i jak go znaleźć? W nowszych autach jest to najczęściej metalowa puszka, do której dochodzą przewody paliwowe. Czasem wymieniamy ją w całości, a w niektórych autach wyłącznie jej wkład. Filtr paliwa najczęściej zlokalizowany jest w okolicy kielichów kolumn MacPhersona lub ściany grodziowej komory silnika, jednak w niektórych pojazdach starszego typu może on znajdować się pod spodem auta w okolicach zbiornika paliwa lub wzdłuż przewodów paliwowych.

W takiej sytuacji do wymiany będziemy potrzebowali podnośnika albo kanału. Jeśli już znajdziemy filtr paliwa, czynności, które musimy wykonać, aby go wymienić, są bardzo proste. Wystarczy zacisnąć gumowe zakończenia przewodów i zdjąć z nich opaski, a następnie wyciągnąć stary filtr, włożyć nowy, uważając na kierunek przepływu, i odpowiednio zamocować przewody dokładnie tak, jak były zamontowane w filtrze wymontowanym.

Jeżeli filtr znajduje się w zbiorniku, wówczas samodzielna jego wymiana może być niemożliwa z powodu braku specjalnych kluczy, których nie opłaca się kupować wyłącznie do jednorazowego dokonania takiej czynności.

Co zrobić, kiedy już zainstalujemy nowy filtr? W przypadku auta z silnikiem benzynowym z wtryskiem paliwa przed uruchomieniem jednostki napędowej musimy kilkakrotnie przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłonu po to, aby pompa paliwa napełniła układ benzyną pod odpowiednim ciśnieniem.

A jak jest z dieslami? W samochodach starszego typu znajduje się pompka, którą należy odpowietrzyć układ paliwowy. Pompka to gumowe zgrubienie na przewodach lub przycisk w obudowie filtra, którą należy przyciskać do momentu napełnienia całego układu. Skąd będziemy wiedzieli, że układ jest napełniony olejem napędowym? Wystarczy sprawdzić, czy auto odpali.

Nowoczesne motory wysokoprężne nie potrzebują pompki — są skonstruowane tak, że same się odpowietrzają. Wystarczy tylko przytrzymać kluczyk w stacyjce w pozycji III, kręcąc rozrusznikiem do momentu uruchomienia jednostki napędowej.

 

czytaj dalej
ukryj treść