godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2018-10-09 12:26:21

Jaki akumulator wybrać ? jak podłączyć akumulator ? Jak i ile ładować akumulator ?

Pomimo dużej oferty wybór właściwego produktu nie jest łatwy. Przed wizytą w sklepie lub jej trakcie sprawdźmy, jaki akumulator powinien być stosowany w naszym aucie.

W pierwszej kolejności powinniśmy dowiedzieć się, jaka jest zalecana pojemność (w amperogodzinach – Ah) oraz prąd rozruchowy (A). Proszę zwracać uwagę na normy - 300 A wg SAE, czy wg normy DIN (normy używane przed laty, które można spotkać na akumulatorach będących pierwszym wyposażeniem pojazdu), to nie to samo, co 300 A wg normy EN (aktualnie stosowanej przez producentów akumulatorów)!

Kolejnym krokiem powinno być sprawdzenie, jak w naszym pojeździe są rozmieszczone punkty mocowania klem - po której stronie znajdują się plus i minus. W gorszej sytuacji są właściciele aut, w których zastosowano rzadko spotykane rozwiązanie montażu klem, akumulatora, a nawet jego kształtu. Dodatkowo w nowoczesnych samochodach jest coraz więcej prądożernych odbiorników, które ujemnie wpływają na kondycję akumulatora - czasami okaże się, że zakup właściwego produktu będzie możliwy tylko w Autoryzowanym Serwisie Obsługi lub u specjalisty.

Kupując nowy akumulator, poza wyborem tego o właściwych parametrach, warto zwrócić uwagę na to, jak długo był przechowywany w sklepie. Przed zakupem koniecznie sprawdzić trzeba napięcie (powinno być powyżej 12,5 V).

Najpewniejszym sposobem kupna akumulatora jest wizyta w sklepie z akumulatorami, gdzie przed montażem sprawdzona zostanie instalacja elektryczna samochodu. Zapłacimy więcej, ale bateria posłuży dłużej.

Na szczęście nowoczesne media przychodzą z pomocą także w zakresie doboru akumulatora. Polecam wyszukiwarki i aplikacje. Pamiętajmy jednak, że tego rodzaju wyszukiwarki stanowią zbiór zastosowań akumulatorów rekomendowanych, stworzonych na bazie parametrów akumulatorów montowanych jako tzw. pierwsze wyposażenie, mające jednak tylko charakter poglądowy. Nie stanowią one wzoru przy dokonywanym wyborze akumulatora, który to powinien być w pełni świadomą decyzją klienta opartą przede wszystkim na rozwiązaniach zastosowanych w danym modelu samochodu.

Ładowanie akumulatora. Jak podłączyć przewody rozruchowe ?

Podłączając przewody rozruchowe musimy bardzo uważać, aby nie zrobić zwarcia. Trzeba również sprawdzić, czy akumulator nie jest zamarznięty (może to grozić wybuchem). Ustawiamy samochody blisko siebie, otwieramy maski i odkrywamy klemy (jeżeli są zasłonięte plastikowymi nakładkami). Przy wyłączonych silnikach podłączamy kable do akumulatora. Każdy z przewodów ma oznaczenie plus/minus. Tak samo odpowiednie uchwyty w baterii. Podłączamy oczywiście plus do plusa, a minus do minusa w obu samochodach. Starajmy się poprowadzić kable tak, aby jak najmniej leżały na elementach pod maską. Odpalamy samochód ze sprawnym akumulatorem i czekamy kilka minut. Następnie staramy się uruchomić silnik drugiego samochodu, w którym padł akumulator. Po uruchomieniu auta odłączamy kable w odwrotnej kolejności - najpierw minus, a później plus. Ważne, aby nie gasić silnika w naszym samochodzie. Rozruch za pomocą kabli jest o tyle ryzykowny, że akumulator naładuje się tylko na chwilę i po niedługim czasie może znowu paść. Pamiętajmy też, aby w pierwszej kolejności odłączyć kable od drugiego samochodu (już z wyłączonym silnikiem), z którego czerpaliśmy prąd. Inaczej mogą pójść iskry, co grozi wybuchem. Jeżeli wybieramy się w dłuższą trasę, bateria może zdążyć się naładować, jednak jeżeli podjedziemy 500 metrów do sklepu, akumulator może ponownie paść. Warto pojeździć samochodem przynajmniej 20-30 minut, aby podładować nasze urządzenie. Pamiętajmy, aby w trakcie podłączania akumulatora nie używać źródła ognia. Nie podchodzimy z papierosem lub zapalniczką do ładującego się urządzenia. Wydzielające się w trakcie ładowania opary są łatwopalne.

Jak ładować akumulator prostownikiem ?

Prostownik pozwoli nam na pełniejsze naładowanie akumulatora. Jest to urządzenie, które zakupimy w większości sklepów z częściami samochodowymi. Musimy ostrożnie wyjąć akumulator z samochodu. Odkręcamy najpierw klemę z minusem, a potem z plusem. Następnie wyjmujemy urządzenie. Dobrze jest zrobić to w gumowych rękawiczkach na wypadek ewentualnych wycieków parzącego kwasu. Akumulator za pomocą prostownika najlepiej ładować w piwnicy lub garażu. W trakcie ładowania wydzielają się opary, które są trujące, a przede wszystkim łatwopalne. Dlatego nie warto zapalać papierosa i nachylać się nad akumulatorem. Jeżeli nie mamy innej możliwości, podłączmy akumulator w osobnym pokoju, gdzie możemy uchylić okno. Jeżeli śpieszymy się do pracy i musimy odpalić samochód, z reguły wystarczy 15-25 minut ładowania. Akumulator może się jednak ponownie rozładować po kilku godzinach. Najlepiej więc podłączyć baterię na ok. 10-12 godzin. Najpierw zakładamy uchwyty na akumulator - plus do plusa, minus do minusa. Następnie ustawiamy odpowiednią pozycję w prostowniku pasującą do naszego urządzenia - z reguły jest to 12 V. Potem podłączamy prostownik do prądu. Nowsze akumulatory nie wymagają odkręcania korków i mają specjalny system odpowietrzania. Trzeba się dokładnie przyjrzeć naszej baterii. Jeżeli korki (uchwyty na klemy) "wyglądają na takie", które bez problemów odkręcimy, można to zrobić. Najlepiej spojrzeć do instrukcji naszego akumulatora. Jeżeli nie ma systemu odpowietrzenia, zbierający się gaz w baterii może doprowadzić do wybuchu i wówczas wszystko wokół zostanie oblane kwasem.

Jak zadbać o swój akumulator?

Najlepiej trzymać samochód w garażu. Gdy nie mamy takiej możliwości, możemy zakupić specjalny pokrowiec na akumulator, który chroni baterię przed niskimi temperaturami. Niektórzy kierowcy zalecają podładowywanie akumulatora prostownikiem. Trzeba jednak pamiętać, że każde ładowanie skraca żywotność akumulatora. Dlatego, gdy nasza bateria ma więcej niż 5-6 lat, a zaczyna nam sprawiać coraz częściej problemy, warto zakupić nowy akumulator. Pamiętajmy, że jeżeli nie zamierzamy podróżować przez kilka dni samochodem, a mamy już stary akumulator, warto co jakiś czas odpalić auto na 5 minut i przejechać się kilkaset metrów. Inaczej możemy mieć przykrą niespodziankę, gdy będziemy potrzebować pilnie samochodu w zimie.

czytaj dalej
ukryj treść