godziny pracy pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00

Ulubione samochody

Części samochodowe

Poradniki

 
2018-10-09 12:09:08

Preparaty, dodatki do silnika – jakie warto stosować?

W sprzedaży znaleźć można sporo tzw. wspaniałych środków, które mają obniżać spalanie, uleczyć silnik, zniwelować zużycie oleju silnikowego itp. W praktyce nie jest możliwe, aby chemia mogła naprawić mechaniczne zużycie albo uszkodzenie silnika. Środek chemiczny nie cofnie objawów dużego zużycia silnika, w wyniku wieloletnich zaniedbań. Wtedy może pomóc tylko profesjonalna diagnostyka i naprawa w serwisie, często w wielu sytuacjach bardzo droga, nierzadko przekraczająca faktyczną wartość pojazdu, a przez to zwykle nieopłacalna.

 

W większości przypadków stosowanie preparatów chemicznych do silników przez kierowców okazuje się nieskuteczne. Najczęstszym powodem jest fakt, że środki te stosowane są za późno. Długotrwała jazda polegająca na nieodpowiedniej eksploatacji, przeciąganie czasu wymian płynów eksploatacyjnych, trwale niszczy silnik. Po tym czasie stosowanie preparatów chemicznych w większości przypadków kończy się fiaskiem. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest stosowanie tego typu preparatów przed występowaniem usterki lub na początkowym etapie jej ujawnienia. Jest wtedy szansa na złagodzenie jej negatywnych objawów, a nawet całkowite ustąpienie. Warunkiem jest zastosowanie sprawdzonych środków renomowanych firm, natomiast wystrzeganie się „cudownych” preparatów „no name”. Na rynku dostępnych jest wielu producentów godnych uwagi np.:

- LIQUI MOLY

- STP

- XERAMIC

- CRC

- KLEEN-FLO

- PRESTONE

- VALVOLINE

 

Środek do płukania układu chłodniczego – nazywany potocznie płukanką do chłodnic – to preparat, który warto zastosować. Wiadomo, że kondycja układu chłodniczego ma duży wpływ na trwałość i osiągi silnika. Klienci używając płynów niskiej jakości lub co gorsze - samej wody jest bardzo szkodliwe dla układu. Płukanka pozwala usunąć zanieczyszczenia, złogi i ewentualny kamień kotłowy z wody.

Zazwyczaj na zimnym i wyłączonym silniku należy opróżnić do połowy układ chłodzenia, wlać płukankę i uzupełnić brakującą do poziomu ilość wodą i zakręcić korek. Następnie uruchomić silnik, włączyć ogrzewanie na maksimum i po uzyskaniu normalnej temp. pracy pozostawić pracujący silnik na około 10 minut. Po wystygnięciu silnika opróżniamy układ chłodzenia i ponownie napełniamy czystą wodą. Ponownie nagrzewamy silnik, a po wystudzeniu opróżniamy układ. Jeżeli usuwana woda jest czysta, bez zabrudzeń, możemy już napełnić układ nowym płynem chłodniczym. Płukanka zwiększa przepustowość układu, czyści chłodnicę, zapobiega atakom korozji i usuwa zanieczyszczenia. Powinno się ją zastosować po zakupie auta używanego albo po użyciu środków w płynie lub w proszku do uszczelniania chłodnicy, które działają tylko przy bardzo małych nieszczelnościach (do 1mm). Niestety, najczęściej tylko wymiana uszkodzonej części na nową rozwiązuje problem nieszczelności.

Środek do płukania silnika – pozwala na oczyszczenie wnętrza silnika w wszelkiego rodzaju nagarów, osadów. Zaleca się stosowanie tego typu środków np. gdy kupujemy używany samochód, nie znając jego historii oraz jakości dotychczas stosowanego oleju. Środki do płukania silnika zawierają dodatki antyścierne, antykorozyjne oraz przeciwutleniacze chroniące silnik w trakcie procesu czyszczenia. Pomagają uwolnić zablokowane zawory oraz pierścienie tłokowe, zwiększają stopień sprężania.

Zawartość opakowania należy dokładnie wstrząsnąć, a następnie dolać do oleju silnikowego rozgrzanego do normalnej temperatury pracy silnika. Po dodaniu pozostawić silnik pracujący na około 10 minut przy 1500 obr/min. Wyłączyć silnik i zlać cały olej z silnika. Wymienić filtr oleju , a następnie wlać nowy olej do silnika.

Motodoktor – preparat zalecany do zużytych silników oraz pracujących pod dużym obciążeniem. Pozwala podnieść sprawność zużytego silnika, zmniejsza zużycie oleju oraz redukuje dymienie. Uszczelnia pierścienie tłokowe, przez co możliwa jest poprawa kompresji oraz zwiększenie ciśnienia oleju. Jest mieszalny z wszystkimi rodzajami olejów mineralnych, półsyntetycznych i syntetycznych. Jego zastosowanie możliwe jest również do mechanizmów różnicowych oraz manualnych skrzyń biegów. Działanie tego typu środków często jest skuteczne, natomiast z reguły jest to efekt krótkotrwały.

Preparat należy wlać do oleju silnikowego w rozgrzanym silniku. Można go stosować przy każdej wymianie oleju.

Środki do czyszczenia układów wtryskowych – są to specjalne dodatki do benzyny lub oleju napędowego. Ich zadaniem jest czyszczenie oraz zabezpieczenie całego układu paliwowego, włącznie z układem wtryskowymi i samymi wtryskiwaczami. Usuwając wszelkie zanieczyszczenia z układu paliwowego zwiększają moc silnika, ograniczają emisję szkodliwych gazów w spalinach oraz zmniejszają zużycie paliwa. Dodatki mają również za zadanie wiązać i usuwać wodę z układu paliwowego, chroniąc go przed korozją.

Preparaty takie stosuje się bezpośrednio do zbiornika paliwa – niektóre do pełnego (np. całe opakowanie na pełen zbiornik 50-65 litrów), inne z kolei (w silnikach diesla) stosuje się przez przewody paliwowe od filtr paliwa (zasilający i powrotny), które wkłada się do pojemnika, uważając, aby nie zapowietrzyć układu. W większości przypadków po zastosowaniu preparatów silnik pracuje znacznie żwawiej, a auto jest bardziej zrywne.

 

Wszystkie te środki bywają pomocne i warto je stosować, pod warunkiem, że robimy to zgodnie z instrukcją producenta umieszczoną na opakowaniu. Wybierając produkty renomowanych producentów nic ryzykujemy, co najwyżej środek nie przyniesie spodziewanego rezultatu. Jeżeli tak się stanie, świadczy to o potrzebie naprawy mechanicznej i niestety wyższych kosztach.

czytaj dalej
ukryj treść