Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Jak odpowietrzyć hamulce?
Dominika Pyć, 17.04.2019 12:48:28

Jak odpowietrzyć hamulce?

Gdy czujemy, że pedał hamulca robi się, miękki, zaczyna wpadać w podłogę, warto sprawdzić, co się dzieje z układem hamulcowym. Jeżeli klocki i tarcze są w porządku, powodem może być płyn hamulcowy.

W przypadku gdy on był stosunkowo niedawno wymieniany (według zaleceń powinno się wymieniać płyn hamulcowy co dwa lata lub po przejechaniu 40 tys. km), przyczyną problemu może być zapowietrzenie hamulców. Najczęstszą przyczyną zapowietrzenia układu hamulcowego jest „zagotowanie hamulców”. Płyn hamulcowy posiada właściwości higroskopijne (przyciąga wodę), a woda wpływa na pogorszenie parametrów płynu. Zawartość 1% wody w płynie hamulcowym obniża jego skuteczność o 15%. Zagotowana woda paruje, a w układzie pojawiają się pęcherzyki gazu, co znowu obniża skuteczność hamowania. Płyn hamulcowy, jak większość cieczy, jest nieściśliwy, natomiast gaz – tak. Dlaczego pedał gazu może robić się miękki.

Praktycznie wszystkie współczesne samochody są wyposażone w system ABS. Musimy wiedzieć, czy samochód ma taki system czy nie, ponieważ od tego zależy procedura odpowietrzania układu hamulcowego. Aby sprawnie odpowietrzyć układ, potrzebna będzie pomoc drugiej osoby.

 

Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie bez układu ABS:

Odpowietrzanie zaczynamy od koła najbardziej oddalonego od pompy hamulcowej, czyli od prawego tylnego koła. Następne w kolejce są: lewe tylne koło, prawe przednie i na końcu lewe przednie.
Musimy uważać na zawory odpowietrzające. Są one bowiem narażone na zmieniające się warunki eksploatacyjne, co prowadzi do korozji i zabrudzeń. W związku z tym przed otwarciem należy oczyścić je szczotką drucianą i spryskać odrdzewiaczem. Po otwarciu zaworu zacznie płynąć płyn. Należy go zlewać do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza lub aż stanie się przejrzysty.

Kolejność odpowietrzania układu hamulcowego:

1.Cylinderek hamulcowy lub zacisk prawego tylnego koła.
2. Cylinder hamulcowy lub zacisk lewego tylnego koła.
3. Zacisk prawego przedniego koła.
4. Zacisk lewego przedniego koła.

Odpowietrzanie układu hamulcowego

1. Zdejmujemy kapturek z zaworu odpowietrzania cylinderka hamulcowego. Następnie oczyszczamy zawór i nakładamy czysty przezroczysty przewód. Drugi koniec przewodu wkładamy do naczynia (na przykład słoika) napełnionego do połowy płynem hamulcowym.
2. Pompujemy pedałem hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
3. Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciskamy pedał hamulca i przytrzymujemy go.
4. Odkręcamy mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
5. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca należy zakręcić zawór.
6. Powtarzamy czynności 2, 3, 4, 5 do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
7. Zdejmujemy przewód z zaworu odpowietrzającego i zakładamy na zawór kapturek ochronny.
Opisane czynności wykonujemy dla pozostałych kół.

 

Odpowietrzanie układu hamulcowego w samochodzie z układem ABS:

W autach z ABS-em procedura trochę się różni. Odpowietrzanie układu hamulcowego zaczynamy od odpowietrzenia pompy hamulcowej.

Jeżeli podczas wykonywania tej czynności poziom płynu w zbiorniku za bardzo spadnie, to do układu hamulcowego dostanie się zassane powietrze, które w dalszej kolejności może trafić do pompy. Jeśli tak się stanie, należy przerwać odpowietrzanie i udać się do serwisu.

- odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół przednich:

1. Wyłączamy zapłon i wciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Napełniamy zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego do pełna.
3. Nakładamy przezroczysty przewód na zawór odpowietrzający. Drugi koniec przewodu zanurzamy w naczyniu z płynem hamulcowym.
2. Pompujemy pedałem hamulca do momentu wytworzenia się przeciwciśnienia w układzie. Świadczy o tym wzrost oporu na pedale hamulca.
3. Po wytworzeniu ciśnienia maksymalnie wciskamy pedał hamulca i przytrzymujemy go.
4. Odkręcamy mniej więcej o pół obrotu zawór odpowietrzający. W tym momencie do naczynia zacznie płynąć płyn. Ważne jest, aby koniec przewodu był cały czas zanurzony w płynie.
5. W momencie wyczuwalnego spadku ciśnienia na pedale hamulca zakręcamy zawór. 
6. Powtarzamy operacje 2, 3, 4, 5 do momentu, aż przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
7. Zakręcamy zawór i napełniamy zbiornik płynem.
Powtarzamy te czynności dla drugiego koła przedniego.

- odpowietrzanie układu hamulcowego dla kół tylnych:

1. Wyłączamy zapłon i naciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy, pozbywając się w ten sposób ciśnienia regulacji układu ABS.
2. Przytrzymujemy wciśnięty pedał hamulca.
3. Włączamy zapłon, zakładamy przewód i odkręcamy zawór odpowietrzający. Zamykamy zawór dopiero wtedy, gdy w przewodzie przestaną się pojawiać pęcherzyki powietrza.
4. Wyłączamy zapłon i przygotowujemy drugi hamulec do odpowietrzenia.
5. Odpowietrzamy drugie koło, powtarzając czynności 1–5.
6. Włączamy zapłon i czekamy, aż pompa ABS sama się wyłączy.
7. Uzupełniamy płyn hamulcowy do maksymalnej wskazanej wartości.

Pompa układu ABS nie może pracować dłużej niż dwie minuty. W związku z tym najlepiej robić dziesięciominutowe przerwy, aby jej nie przegrzać.