Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Budowa klimatyzacji w samochodzie. Jak ją eksploatować by służyła dłużej?
Dominika Pyć, 02.07.2020 08:56:44

Budowa klimatyzacji w samochodzie. Jak ją eksploatować by służyła dłużej?

Klimatyzacja w samochodzie od lat nie jest już kojarzona z luksusem – stała się standardowym wyposażeniem auta. Umożliwia skuteczne obniżenie temperatury wewnątrz auta, a także osuszenie szyb i zmniejszenie wilgotności powietrza w samochodzie.

Wielu ekspertów zwraca uwagę na względy bezpieczeństwa związane z utrzymaniem odpowiedniej temperatury w samochodzie podczas jazdy w upale. Okazuje się, że w samochodzie z klimatyzacją ryzyko wypadku maleje o jedną trzecią! Chociażby dlatego, wybierając samochód, warto zdecydować się na opcję z klimatyzacją. Aby jednak w pełni korzystać z klimatyzacji, należy o nią odpowiednio zadbać. Układ chłodzący wnętrze nie należy niestety do bezobsługowych i jego poprawne działanie w dużym stopniu zależy od nas.

Jak prawidłowo eksplowatować klimatyzację w samochodzie?

Pierwszym krokiem do utrzymania układu klimatyzacji w dobrym stanie jest częste używanie "klimy". Czynnik chłodzący znajdujący się w tym układzie zawiera środki smarujące i konserwujące, więc długa przerwa w użytkowaniu klimatyzacji (np. w trakcie zimy) może sprawić, że mechanizmy odpowiadające za chłodzenie powietrza ulegną zepsuciu. Warto pamiętać, że klimatyzacja nie tylko ułatwia utrzymać przyjemny klimat w samochodzie, ale także przyspiesza odparowywanie szyb, co jest użyteczne także w chłodniejszych porach roku.

Nieużywanie klimatyzacji w okresie zimowym skutkuje tym, że smarne dodatki mogą się wytrącić z płynu i przestać spełniać swoją funkcję. W następstwie gumowe uszczelnienia w układzie zaczynają się szybciej starzeć, a to prowadzi do nieszczelności. Wynikiem zaniedbania jest uciekający czynnik chłodzący, a naprawa uszkodzeń wiąże się z wydaniem kilkuset złotych. Dlatego warto co jakiś czas włączyć klimatyzację, nawet jeśli zewnętrzna temperatura nie zachęca do schłodzenia wnętrza auta.

Według fachowców należy to robić przynajmniej co dwa tygodnie i pozwolić jej popracować przez kilka minut. Niestety nie zawsze będzie to możliwe, gdyż przy bardzo niskich temperaturach klimatyzacja się nie uruchomi - to efekt występujący w zależności od oprogramowania układu chłodzącego.

Latem, podczas upałów wnętrze pojazdu nagżewa się nawet do 60 stopni Celsjusza, dlatego przed włączeniem klimatyzacji warto przewietrzyć samochód. Po takim prostym zabiegu klimatyzacja zdecydowanie łatwiej poradzi sobie ze schłodzeniem powietrza i będzie włączać sie w sposób cykliczny.

Kiedy robić i z czym się wiąże przegląd klimatyzacji ?

Prawidłowa eksploatacja układu klimatyzacji wymaga, aby przynajmniej raz w roku poddać go okresowemu przeglądowi. Najlepszą porą na przeprowadzenie tego zabiegu jest wiosna. Samochód należy oddać do specjalistycznego warsztatu, zajmującego się układami chłodzącymi lub do ASO. Tam mechanicy sprawdzą kondycję sprężarki, skuteczność chłodzenia układu, poziom ilości czynnika chłodzącego i ewentualnie go uzupełnią. Co więcej, jeśli będzie konieczność fachowcy odgrzybią "klimę", zlikwidują nieszczelności oraz wymienią kompresor. Oczywiście wszystko wiąże się z odpowiednimi kosztami, więc powinniśmy zawczasu dbać o stan klimatyzacji. Układ klimatyzacji to dość złożone technologicznie urządzenie wymagające poprawnej eksploatacji. Zaniedbana nie tylko nie będzie spełniała swojego zadania, ale przy okazji może być bardzo szkodliwa dla zdrowia.

Skąd bierze się przyjemny chłodek ?

Zasada działania klimatyzacji w samochodach jest niemalże taka sama jak w lodówkach czy klimatyzatorach domowych. Ciepłe powietrze schładzane jest przez czynnik chłodniczy krążący w układzie urządzenia. Najprościej można to nazwać "wymianą czynnika" czyli cykliczną zmianą stanu skupienia z ciekłego w lotny. Takie przejście skutkuje znacznym obniżeniem temperatury gazu oraz ponownym przejściem w stan ciekły.

Jak zbudowana jest klimatyzacja.

Każdy układ klimatyzacji składa się z kilku podstawowych elementów:

Skraplacz nazywany także chłodnicą klimatyzacji, jest umieszczony z przodu pojazdu, możliwie najbliżej wlotu powietrza z atrapy i przedniego zderzaka.

Parownik, podobny do nagrzewnicy umieszczony jest wewnątrz pojazdu. Do niego poprzez zawór rozprężny trafia czynnik w postaci lotnej o stosunkowo niskiej temperaturze. Jego podstawowym zadaniem jest oddanie poprzez radiator niskiej temperatury gazu krążącego w jego wnętrzu do kanałów wentylacyjnych pojazdu.

Zawór rozprężny umieszczony jest w komorze silnika przy przegrodzie oddzielającej ją z kabiną. Jego działanie powoduję rozprężenie czynnika, czyli przejście z postaci ciekłej do gazowej, co skutkuje bardzo silnym obniżeniem temperatury gazu.

Gaz, którego niska temperatura została wykorzystana do schłodzenia pojazdu, zostaje zassany przez kompresor do skraplacza w którym przechodzi zmianę stanu z lotnego w ciekły. W nowoczesnych układach klimatyzacji stosuję się dodatkowo tzw. filtr osuszacz. Montowany jest on na odcinku wysokiego ciśnienia w celu zbierania drobnych zanieczyszczeń oraz wilgoci.