Masz pytania? Zadzwoń 530 039 501, 15 842 79 31
godziny pracy: pon. - pt. 8.00 - 18.00 sob. 8.00-14.00
    Jesteś tutaj:
  1. « Wróc do  Poradnik
  2. Budowa i zasada działania sprzęgła samochodowego
Dominika Pyć, 03.01.2020 12:24:15

Budowa i zasada działania sprzęgła samochodowego

 

Sprzęgło w samochodach składa się z trzech elementów. Są to tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Dodatkowym elementem, który bezpośrednio współpracuje ze sprzęgłem, jest koło zamachowe. Jego zadaniem jest przekazanie napędu z silnika za pomocą sprzęgła do skrzyni biegów.

 

Tarcza sprzęgła

Głównym elementem tarczy sprzęgła są okładziny cierne zamocowane do tarczy przy pomocy nitów. Okładziny wykonane są z materiałów odpornych na ścieranie oraz wysoką temperaturę. Najczęściej okładziny wykonuje się z włókien węglowych, włókien szklanych oraz materiałów organicznych. W przypadku, gdy tarcza sprzęgła współpracuje ze sztywnym kołem zamachowym, w tarczy znajdują się sprężyny tłumiące drgania skrętne. Zapobiegają one przenoszeniu drgań z silnika na elementy skrzyni biegów. Natomiast jeżeli samochód jest wyposażony w koło zamachowe dwumasowe, wtedy tarcza sprzęgła nie posiada sprężyn. Ich rolę w tłumieniu drgań przejmuje koło zamachowe dwumasowe. Jest to rozwiązanie stosowane w większości samochodów z silnikami Diesela oraz w silnikach benzynowych z dużym momentem obrotowym.Tarcza sprzęgła przekazuje napęd z koła zamachowego za pomocą wałka sprzęgłowego, zamocowanego w otworze tarczy.

Docisk sprzegła

Docisk sprzęgła to element, który dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego. Docisk jest na stałe zamocowany do koła zamachowego i obraca się wraz z nim. Poprzez pierścień dociskowy docisk styka się z tarczą sprzęgła. W momencie wciśnięcia pedału sprzęgła sprężyny talerzowe docisku odsuwają pierścień dociskowy od tarczy, skutkuje to rozłączeniem napędu z silnika na skrzynię biegów.

Łożysko sprzegła

Łożysko sprzęgła ma za zadanie, w momencie uruchomienia pedału sprzęgła nacisnąć na sprężynę talerzową (tzw. „słoneczko”) docisku. Skutkuje to rozłączeniem sprzęgła, poprzez powstanie niewielkiego „luzu” między dociskiem a tarczą. Łożysko dociskowe sprzęgła zamontowane jest centralnie w osi sprzęgła i podczas pracy wykonuje ruch przesuwny. Napęd z pedału sprzęgła na łożysko oporowe może być przekazywany w dwojaki sposób: mechanicznie (za pomocą linki sprzęgła) lub hydraulicznie (poprzez pompę sprzęgła i wysprzęglik). Dla wydłużenia trwałości łożyska sprzęgła nie zaleca się trzymać długo wciśniętego pedału sprzęgła przy uruchomionym silniku (np. stojąc na światłach), spowoduje to jego przedwczesne zużycie. Niestety nawet wymiana samego łożyska, wiąże się z takimi samymi kosztami usługi jak przy wymianie całego zestawu.

 

Do czołowych producentów sprzęgieł do samochodów osobowych, stosowanych przez producentów samochodów na pierwszy montaż należą: Luk, Sachs, Valeo i Aisin. Ze wzgledu na wygodę sprzegła są dystrubowane w kompleatch zwanymi zestawami sprzegła.